När du tar din Renault till en kontrollbesiktning så kommer bilen kontrolleras för fel som kan påverka miljön och trafiksäkerheten.
Besiktningsstationen kommer bl.a. kolla fordonets styrförmåga, bromsar, däck, lampor, tuta och bärande konstruktion som fjädring och stötdämpare. Din Renault kommer även testas så att rök, kolmonoxid och buller ligger under tillåten gräns.
Det kan vara smart att göra en förbesiktning innan bilen ska till en kontrollbesiktning. Genom en förbesiktning kan man nämligen hitta och laga eventuella fel på din Renault, så att den sedan kan gå igenom den obligatoriska kontrollbesiktningen utan några problem.
Det är ganska svårt att säga hur mycket en förbesiktning kostar. På Autobutler kan vi normalt sett ta fram genomsnittspriser på reparationer för just din bil. Men det är inte lika lätt när reparationen rör sig om en förbesiktning. När du tar din Renault till en förbesiktning handlar det om att hitta fel på just din bil, som verkstaden sedan ska reparera. Det kan handla om allt från en baklykta som behöver nya lampor till en sliten kamrem som behöver bytas. Därför är det omöjligt att ta fram ett realistiskt snittpris som avspeglar priset på just din förbesiktning.
Men på Autobutler kan du alltid hämta offerter på en förbesiktning av din bil. När du bokar genom Autobutler får du förutom ett fast pris även: 3 års garanti, prismatch och möjlighet att läsa andra bilägares omdömen om olika verkstäder.
Första gången som din bil ska kontrollbesiktas är inom 36 månader efter den månad då den togs i bruk. Därefter ska din Renault besiktas senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes. Efter den andra besiktningen ska din bil fortsättningsvis besiktas senast 14 månader efter den månad då föregående besiktning utfördes.
Du kan se när din Renault ska besiktas på Transportstyrelsens hemsida.
Det är ditt ansvar att se till så att bilen besiktas i tid. Om du inte får bilen besiktad i tid får den automatiskt körförbud, vilket kan leda till dryga böter om du stoppas av polisen.
När besiktningen är klar kommer du få en rapport med ett besiktningsresultat som antingen visar godkänt, underkänt med eller utan krav på ombesiktning, körförbud eller att fordonet fått ett krav på en annan typ av besiktning.
Det är inte 100 procent säkert att din Renault kommer gå igenom kontrollbesiktningen men genom en förbesiktning kan en mekaniker kontrollera om bilen lever upp till alla minimikrav. Om mekanikerna hittar fel kan du få det lagat innan kontrollbesiktningen.
Checklista – saker du själv kan kontrollera
Stenskott i vindrutan
Det finns vissa regler om vart på vindrutan det får finnas stenskott och även om bilen kan godkännas trots små och mer obetydliga stenskott, så ska du se till att det inte finns några stenskott och märken innanför förarens siktfält - området där vindrutetorkarna rör sig. Då ökar chanserna för att din bil går igenom besiktningen.
Vindrutetorkare och spolare
Vindrutetorkarna ska kunna hålla vindrutan fri från vatten, smuts och grus. Speciellt under vintern då snö, slask och is kan få gummit till att torka ut. Då är det viktigt att vindrutetorkarna fungerar som de ska. I slutändan handlar det om din och dina medtrafikanters säkerhet, därför ska du kolla om vindrutetorkarna fungerar och om det finns tillräckligt med spolarvätska. Kolla samtidigt så att spolarna inte är igentäppta.
Däckmönster och däcktryck
Det är farligt att köra med slitna däck eftersom det försämrar bilens väg- och bromsegenskaper. Din bil kommer inte godkännas om besiktningsstationen ser att dina däck är för slitna. Du kan själv kontrollera om däckmönstret är godkänt. Däcken ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm. På många däck finns en slitageindikator som visar om däcken slitits ner för mycket. Innan du åker till besiktningen ska du också kolla om det finns sprickor eller andra skador på däcken. Glöm inte heller att mäta om däcktrycket är rätt.
Kontroll av lampor
Fungerar alla ljus på bilen? Både utvändigt men också inne i kupén och på instrumentbrädan? Det räcker inte bara att bilens lampor lyser, de måste även lysa tillräckligt starkt. Få hjälp med att kolla om baklyktorna, bromsljuset och blinkers fungerar, och glöm inte att kontrollera lampan vid registreringsskylten.
Motorrummet
Motorrummet måste vara rent och fint. Få en verkstad till att göra en motortvätt på din bil innan den besiktas.
Varningstriangel
Glöm inte att alltid ha en varningstriangel i bilen. Saknas varningstriangeln i bilen vid besiktning kommer den att underkännas.
Dragkrok
Om du har en avtagbar dragkrok så se till att den ligger i bilen tillsammans med en nyckel till.
Förbesiktning – Detta kontrollerar verkstaden
Om du ska på en förbesiktning så ta reda på vilka punkter som alltid kontrolleras. Hör med verkstaden om de är villiga att att skriva ett avtal om att de betalar för ombesiktningen om bilen underkänns vid besiktingen.
Här kan du läsa vår checklista om vad verkstäderna bör kontrollera.
Registreringsskyltar – registreringsskyltarna ska vara synliga och sitta på ordentligt.
Styrning, stötdämpare och fjädrar
Hjulinställning och styrutrustning kontrolleras för felaktigheter, samtidigt som stötdämpare och fjädring testas. Om stötdämparen läcker eller inte fungerar korrekt vid till exempel en tvärbromsning, förlängs bromssträckan avsevärt. Om inte styrningen fungerar som den ska kommer bilens styrförmåga försämras.
Bromskontroll – bromsskivor och bromstrummor kollas för slitage. Bromsbeläggen och bromssystemet (bromsrör och slangar) kontrolleras för rostangrepp eller läckage. Bromsarnas effektivitet kontrolleras ofta med ett bromstest. Slutligen kollar mekanikerna också att det inte finns vatten i bromsvätskan.
Test av tutan – Tutan eller signalhornet som den också kallas, ska höras klart och tydligt när den aktiveras.
Lampor – När mekanikerna går igenom lamporna kollar de om strålkastarna lyser tillräckligt starkt. Dessutom testas om framlyktorna och strålkastarna är korrekt inställda samt om lamporna i instrumentpanelen fungerar. Dessutom kollar man efter stenskott och sprickor i lyktglaset.
Motorrummet – verkstaden kontrollerar så att batteriet sitter ordentligt fastspänt. Om en olycka uppstår och batteriet inte är ordentligt fastspänt kan det lossna och orsaka en brand i bilen.
Karossen, chassi och bärande konstruktion – Om det finns allvarliga rostskador på balkar, länkarmar, paneler, fjäderskålar, framaxelbalk och stötdämpare, måste detta fixas innan bilen kan gå igenom en besiktningen.
Avgaser – avgassystemet söks igenom och kontrolleras för eventuellt läckage. Samtidigt testas motorns bränsleförbrukning, så att den inte innehåller för höga nivåer av skadliga avgaser.
När verkstaden har kontrollerat bilen får du en detaljerad överblick över vad som måste fixas innan bilen kan gå igenom en kontrollbesiktning.
Kom ihåg att göra en förfrågan på ett prisförslag om vad det kommer att kosta att reparera felen på bilen, eller så kan du få offerter hos Autobutler.
Klicka här för att hämta offerter.