De flesta bilar är idag utrustade med vad som kallas låsningsfria bromsar eller ABS-bromsar(Anti-lock Braking System). ABS-bromssystemet är ett avancerat system med en sensor i varje hjulnav som ständigt kontrollerar att hjulen snurrar. Om hjulet låser sig minskas bromstrycket automatiskt tills hjulet roterar igen.
ABS-bromsar medverkar samtidigt till att bromssträckan vid en nödbromsning blir kortare eftersom hjulen inte låser sig vid inbromsning. Dessutom går det att styra bilen, eftersom den inte sladdar med låsta hjul.
På Hondas modeller är låsningsfria bromsar standardutrustning, och Honda har också sitt eget City Brake Control-system. Systemet hjälper föraren att undvika kollision i låg hastighet. En sensor avsöker ett område 10–12 meter framför bilen vilket gör det möjligt att hinna bromsa vid låg hastighet. Bilen bromsas automatiskt om föraren inte visar tecken på att sakta ner. Samtidigt aktiveras en varningslampa på instrumentpanelen, som visar att City Brake Control-systemet är i bruk.
City Brake Control-systemet är tänkt som en säkerhetsåtgärd för att undvika att köra in i parkerade bilar eller framförvarande bilar som plötsligt bromsar i trafiken. Systemet anses vara mycket effektivt och kan bland annat förhindra många av de whiplashskador som ofta förekommer i samband med den typen av kollisioner.
Säkerhetsutrustningar, som de som beskrivits ovan, är naturligtvis bra för trafiksäkerheten, men det är viktigt att komma ihåg att de bara fungerar om bilens bromsar i övrigt fungerar som de ska.
Det är därför viktigt att du alltid ser till att få din Honda servad med lämpliga intervall och att du i samband med detta får bromsarna kontrollerade.
Få ett bra pris bromsbyte
När du ska lämna din Honda på verkstad rekommenderar vi att du jämför både pris och innehåll från flera olika verkstäder.
Det kan bland annat göra genom att använda autobutler.se. Men det finns ju ingen garanti för att den billigaste verkstaden också är det bästa, och därför är det en god idé om du läser här på sajten vad andra användare har skrivit om den verkstad du funderar på att använda. Kommentarer och rekommendationer från andra bilägare kan vara din bästa garanti för att du väljer rätt verkstad.
Nedanför visas genomsnittspriset för att byta bromsar på en Honda. Priset utgår från alla offerter för bromsbyte på Honda som har skickats till användare av autobutler.se.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.516 kr | 35% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.516 kr / 35% |
Priset täcker löner och byte av bromsbelägg plus eventuella övriga reservdelar.
Klicka här för att få offerter från verkstäder i närheten av din bostad eller ditt arbete.
Hur vet man att bromsarna är slitna?
Regelbunden bromsservice är avgörande för din och dina medtrafikanters säkerhet och om du just ska iväg på en längre bilresa, till exempel bilsemester genom Europa, det kan vara en bra idé att få bromsarna kontrollerade innan du far iväg.
Se till att alla slitagedelar, dvs. bromsbelägg, bromsskivor och bromsvätska, blir grundligt kontrollerade när bilen är på verkstad. Vid tecken på slitage kommer delarna att bytas ut, och vid en genomgång kan du också be verkstaden att rensa och rengöra bromssystemet.
Men det är dessutom viktigt att själv håller koll på bilens bromsar.
Det kan finnas olika tecken på att bromsarna är slitna. Om du till exempel hör ljud när du bromsar kan det vara tecken på att du bör få bromsarna kontrollerade. På verkstaden kan mekanikern snabbt avgöra om bromsbeläggen behöver bytas eller om bromssystemet bara behöver rengöras, smörjas och justeras.
Hur ofta din Honda behöver nya bromsbelägg och eventuellt bromsskivor beror på hur och var du kör din bil. Bromsbeläggen slits mest vid stadskörning, eller om du kör på ställen där du ofta behöver bromsa.
De flesta bilar har en bromsindikator som slits lite varje gång du gör en inbromsning. När beläggen är tillräckligt slitna lyser en varningslampa på bilens instrumentbräda och uppmärksammar dig på att det är dags att byta bromsbelägg.
Men även om bromsbeläggen inte är helt nedslitna så kan det finnas andra skäl till att du bör kontrollera bromsarna. Nedan har vi listat fem förhållanden som kan vara tecken på att bromsarna bör kontrolleras av en verkstad.
- Minskad bromskraft upplever du genom att du måste trycka hårdare på bromspedalen för att få bilen att bromsa. Ökad bromssträcka är ett viktigt tecken som kan bero på slitna bromsbelägg.
- Om du upplever ett högt eller skrapande ljud från bromsarna när bilen svängs åt sidan, kan det tyda på att bromsoket och bromsskivan inte sitter rätt i förhållande till varandra.
- Om du också hör ett skrapande ljud när bilen bromsas kan det bero på att det har kommit rost på bromsskivorna. Rosten slits under normala omständigheter bort efter ett par inbromsningar, men om ljudet inte försvinner bör du få bromsarna kontrollerade.
- Bromsbeläggen är förmodligen ojämnt slitna om bilen drar åt sidan när du bromsar.
- Slitna bromsar och brist på bromsvätska är en farlig cocktail. Bromssystemet kan sakna bromsvätska om du kan trycka bromspedalen nästan helt i botten. Be din lokala verkstad att kontrollera om bromssystemet läcker.
Det här kan du själv göra för att kontrollera bromsarna
- Kontrollera bromsskivornas tjocklek
- Sök efter rost på skivorna
- Kontrollera om det finns tillräckligt med bromsvätska i systemet
- Var uppmärksam på konstigheter under körning som kan relatera till bromsarna
Så här förlänger du bromsarnas livslängd
Din körstil har en avgörande betydelse för hur ofta bilens bromsar måste bytas ut. Om du är typen som alltid bromsar i sista minuten och du har en aggressiv körstil med många hårda inbromsningar från hög hastighet, så slits bromsbeläggen onödigt mycket.
Hårda och sena inbromsningar sliter mycket mer på bromsarna än om du i god tid anpassar farten genom att flytta foten från gaspedalen och låter motorn bromsa ner farten.
Samtidigt bör du undvika långvarig inbromsning när du till exempel kör nedför en backe. Växla istället ner och använd motorn till att bromsa farten.
Om det är dags att byta bromsbeläggen kan du beställa offerter genom att klicka här.