Svenska bilister är välutbildade i den meningen att de är oftast är medvetna om att bilens däck måste bytas ut när slitmönstret visar trötthetstecken och att bromsarna är viktiga för trafiksäkerheten.
Men det är betydligt färre bilister som känner till att bilens fjädringssystem, inklusive stötdämparna, faktiskt också är viktiga för din och dina medtrafikanters säkerhet.
Fjädringen i din Ford lever därmed på ett sätt lite i det fördolda. Dels för att många förare inte har tillräcklig kunskap om fjädringens funktion, och dels för att stötdämparna sitter dolda under bilen och därför inte något man går och tänker på varje dag.
Fjädringssystemet är viktigt eftersom det bidrar till att se till att bilens hjul behåller väggreppet och att stötar från vägbanan inte fortplantar sig direkt upp i karosseriet.
Stötdämparen absorberar stötar och gupp från vägen och fjädringssystem har alltså betydelse för både körkomforten och säkerheten. Om fjädringen inte är 100-procentigt OK tappar hjulen väggreppet när bilen passerar ett gupp. Det känns obehagligt att köra över ett hål i vägen, och det kan skapa en farlig situation eftersom du inte kan kontrollera bilen så länge hjulen inte har kontakt med vägbanan.
Om fjädringssystemet är slitet kommer bilen att reagera med att gunga och vara instabil och till och med vara extra känslig för sidvindar. Och kanske viktigast av allt så innebär slitna eller defekta stötdämpare längre bromssträcka eftersom bilens väggrepp är inte är vad det borde vara. Ofta behöver bilen upp till flera meter extra för att bromsa med slitna stötdämpare, jämfört med om bilens stötdämpare var helt nya.
Byte av stötdämpare – hitta en bra verkstad
Det går inte att säga exakt när du behöver byta stötdämpare på din bil. Många tillverkare och bilverkstäder rekommenderar att man byter dem efter 8 000 eller 10 000 mil, men det beror både på bilens ålder och hur ofta du kör på ojämna, gropiga vägar.
Det är dock säkert att bilens stötdämpare sakta men säkert slits. Med tiden förlorar de förmågan att absorbera stötar från vägen och därför bör du hålla ett extra öga på stötdämparna, särskilt om bilen är lite äldre.
När du ska byta stötdämpare på din Ford, rekommenderar vi att du hämtar in offerter från flera verkstäder. Det kan du lätt och snabbt göra på autobutler.se.
Byte av stötdämpare kan innebära många olika saker, och skiljer sig från bil till bil och från scenario till scenario. Verkstaden rekommenderar oftast att man byter ut stötdämparna parvis (antingen fram eller bak) eller kanske alla fyra, men det går också att byta ut en enskild stötdämpare om bilägaren så önskar. Samtidigt är priset oftast högre för att byta ut de främre stötdämparna än de bakre. I vissa fall är det också nödvändigt att byta ut de kraftiga fjädrar som är monterade i samma område samt eventuellt byte av fjäderbenslager.
Nedanstående är ett genomsnittspris och därför kan priset på just ditt jobb också skilja sig från det.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.651 kr | 29% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.651 kr / 29% |
Skapa ett uppdrag på autobutler.se så får du automatiskt offerter för byte av just din bils stötdämpare.
Kan det vara något fel med fjädringssystemet?
När du har din bil inne på en vanlig service, kommer mekanikern att kontrollera om allt är som det ska med bilens fjädringssystem. Men slitage och fel uppstår kontinuerligt. Därför är det nödvändigt att du själv är uppmärksam på om bilen plötsligt beter sig annorlunda än normalt.
Om du märker av konstiga rörelser eller ljud när du svänger, bromsar eller accelererar bör du kontakta en verkstad. Nedan ser du fem exempel på när det kan vara något fel på bilens fjädringssystem.
- Bilen tar längre tid att bromsa
- När du kör över ett gupp på vägen så hör du ett metalliskt ljud
- Det känns som om bilen har fått större glapp i ratten
- Varje gång du girar hörs ett konstigt ’klonk-ljud’
- Du kan se på dina däck att de slits ojämnt
Gungtestet som avslöjar allt
Om du misstänker att det kan vara något fel med din Fords stötdämpare kan du prova att göra det berömda ’gungtestet’.
Det gör du genom att trycka ned på den övre delen av skärmen eller stötfångaren på den ena sidan av bilen. När du släpper igen får bilen bara gunga en enda gång.
Om bilen står och gungar flera gånger upp och ner är det ett tecken på att stötdämparna är slitna.
Prova också att ta en tur i bilen. Hitta en otrafikerad väg och gör några skarpa svängar. Om bilen känns lite för livlig bör du få fjädringssystemet kontrollerat på en verkstad.
På verkstäderna kan de med hjälp av en fjädringstestare kontrollera om stötdämpare, fjädring och upphängning fungerar som de ska.
Så här byter du själv stötdämpare på din Ford
Om du själv vill byta bilens stötdämpare får du här en översikt över hur det går till.
Det här behöver du:
- Domkraft
- Ett par solida bockar
- Flera fjädertvingar (en räcker inte)
- En kraftfull skruvnyckel eller toppnyckelsats
- Ett komplett stötdämparset
- Parkera bilen på en halkfri yta och lyft upp bilen på bockarna. Om du inte vill hålla på med detta hemma på uppfarten finns det i många större städer gör-det-själv-verkstäder där du kan få upp bilen på en lyft.
- Börja med att byta stötdämparna fram. Montera bort bland annat fjäderbenet och se till att avlägsna alla bromsdelar, slangar osv. som sitter i vägen.
- Använd fjädertvingarna till att hålla fast den stora fjädern innan du lossar själva stötdämparen. Tänk på att använda 2–3 fjädertvingar eftersom fjädern har en enorm kraft.
- Spänn fjädertvingarna växelvis med hjälp av en kraftig skruvnyckel.
- Avlägsna stötdämparen och montera den nya stötdämparen i omvänd ordning.
- Lossa slutligen fjädertvingarna och se till att fjädrarna ’står’ på rätt sätt i fjäderskålen. Fjädern ska monteras korrekt i det översta fästet innan du tar bort fjädertvingarna helt.
- Processen för bakhjulen är ungefär densamma. Om bilen har bladfjädrar baktill blir det faktiskt lättare.
- Lyft bilens karosseri så att hjulen precis inte nuddar marken. På så sätt belastas bladfjädrarna så lite som möjligt. Lossa nu stötdämparnas övre infästningar. De sitter oftast i botten av bagageutrymmet.
- Nu kan stötdämparen dras fri uppifrån. Detta görs inne under bilen. Ta bort hela stötdämparen genom att lossa skruvarna vid den nedersta infästningen.
- Fäst först den nya stötdämparen nere vid bladfjädern. Dra därefter ut stötdämparen till maximal längd och stick upp den översta delen genom bagageutrymmets botten. När du har spänt fast den kan du sänka bilen och jobbet är klart.
Om du inte själv vill montera de nya stötdämparna på din Ford, beställ offerter på autobutler.se. Använd vår verkstadsportal så hittar du lätt en verkstad i närheten av din bostad.