När vintern närmar sig sätts fokus alltid på däckbyte och rostskydd men visste du att en av de värsta ”bildödarna” är ditt gamla batteri? När frosten biter sig fast minskar batteriets kapacitet avsevärt – upp till 50 % vid hårt frost.
Har du ett 3-5 år gammalt batteri är det risk för att du behöver väghjälp när det blir riktigt kallt. Även om bilen startar en frostig morgon är det inte säkert att batteriet hinner ladda nog för att kunna starta igen senare på eftermiddagen. Vinterkörning kräver ofta mer ström än bilkörning på sommaren. Värmefläkt, sätesvärmare, fönstervärmare och torkarblad får gärna vara påslaget när termometern står på minus.
"Risken för ett dött batteri ökar om bilen har stått ute i kylan i flera dagar eller om du bara kör korta sträckor. Du kan själv göra något för att hålla igång batteriet men är det alltför slitet kan det ändå vara väldigt svårt att få igång bilen på vintern. Därför bör du tänka på om det är dags att byta det gamla batteriet”, säger marknadschef Giovanni Fucá.
Verkstaden som byter ditt bilbatteri kasserar det. Har du själv bytt batteri kan du lämna det gamla på en återvinningscentral eller hos en verkstad som hanterar batterier. Bilbatterier innehåller mycket bly som är skadligt för miljön. Därför är det viktigt att du lämnar in dina använda batterier på en återvinningsstation eller i en batteriholk. På så sätt ser du till att batterierna återvinns på ett korrekt sätt och inte skadar miljön.