Styrinrättningen på din ŠKODA parerar stötar och plötsliga vägbulor, och ser på samma gång till att bilens fyra hjul har kontakt med vägen samtidigt. Styrinrättningen ser till att bilen har en korrekt körriktning och medverkar därför till en större trafiksäkerhet.
För att försäkra dig om att bilen är stabil ute på vägarna rekommenderar många verkstäder att man gör en justering av styrinrättningen en gång om året.
Den består också av en fyrhjulsmätning och hjuljustering där man ser om alla fyra hjul sitter ordentligt på plats.
Om du funderar på om inställningen på hjulen på din bil är korrekt och, så kontakta gärna din lokala verkstad. En felaktig inställning av styrinrättningen kan man upptäcka genom att däcken har ojämnt slitage eller att man märker av glapp i ratten.
Det kan vara svårt att se precis var problemet ligger men genom att skapa ett uppdrag på Autobutler och använda dig av “Få offerter"-funktionen får du möjlighet att beskriva problemet så tydligt som möjligt. Gör en förfrågan och få offerter från kvalitetsverkstäder nära dig.
Autobutler har nämligen räknat på vad det i genomsnitt skulle kosta att kontrollera styrinrättningen och bilens hjulinställning.
De priser som visas här under är baserade på de många offerter som verkstäderna har skickat till SKODA-ägare oavsett modell och år.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.312 kr | 32% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.312 kr / 32% |
Korrekt hjulinställning ökar trafiksäkerheten
En korrekt hjulinställning ökar som sagt trafiksäkerheten. Det är viktigt att man regelbundet kan utföra en fyrhjulsmätning där man kollar och justerar däcken.
En felaktig hjulinställning betyder att det blir ojämnt slitage på däcken samt att hjulen inte rullar lika bra framåt. Redan vid små avvikelser i inställningen kan däcket livstid förkortas med upp till 10%, det påverkar din ekonomi då det är dyrt med däck. Nedslitna däck medför också till att bromssträckan blir sämre.
Fel på styrinrättningen – vad kan vara fel?
Om något märkligt hörs under körningen eller om däcken inte är jämnt slitna eller om ratten lever sitt eget lov när man kör kan det finns flera saker som är fel.
Om något är fel på hjullagersatsen brukar man kunna höra oljud från hjulet. Försök och se om du kan rucka lite på hjulet. Om det rör på sig är det ett tecken på ett defekt hjullager eller i varje fall ett som behöver spännas.
Om styrinrättningen har drabbats av dåligt styrservo, kan det bero på att styrled eller styrstagen är sliten och måste bytas ut. Kontrollera eventuell nedsatt rattrörelse genom att starta motorn och lägga bilen i friläge. Glöm inte att dra i handbromsen. Veva ner rutan och ställ dig utanför bilen. När ratten styrs fram och tillbaka ska det synliga framhjulet på bilens vänstra sida börja röra på sig.
Om ratten kan vridas fram och tillbaka utan att hjulen rör på sig är det ett tecken på att det är fel på styrningen.
Om du undrar om styrinrättningen fungerar, kontakta gärna din lokala verkstad. På verkstaden mäts och justeras styrinrättningen med hjälp av datautrustning och det positionerar hjulen på ett bättre sätt.
När behöver du göra en fyrhjulsinställning på din ŠKODA?
Ett bra väggrepp är avgörande för din och dina medtrafikanters säkerhet. Om du inte vet om styrinrättningen fungerar till 100% så är det bra att om du för utfört en fyrhjulsmätning där verkstaden kollar om alla fyra hjul är monterade korrekt i förhållande varandra och bilen.
Vid en fyrhjulsmätning ser man om alla fyra däck sitter rätt i förhållande till varandra. De ska sitta rätt mot vägens underlag och parallellt med varandra.
När är det egentligen dags att köra bilen på verkstad och få gjort en justering av däcken?
Jo, om du upplevt följande på bilen:
- Om man rattar något åt ett håll börjar bilen dra åt samma håll
- Vid rak kurs vrider ratten något på sig
- Däcken är inte slitna jämnt över hela ytan