Styr- och fjädringssystemet på en Mitsubishi bidrar till att minska effekten av ojämnheter och gupp på vägen. Säkerheten och komforten i din Mitsubishi beror därför bland annat på att styrinrättningen varken är sliten eller defekt.
Du kan få kontrollerat på en bilverkstad om styrningen på din Mitsubishi fungerar 100 procent som den skall. De flesta verkstäder rekommenderar att man får en kontroll utförd på styrinrättningen minst en gång om året eller när bilen har kört 1 500 mil.
Men om man som bilägare upplever mankemang under sin körning, det kan både vara i form av märkliga ljud när ratten vrids eller att det ”klonkar” när bilen kör över ett hål i vägen, då är det inte läge att vänta, utan man bör omedelbart få bilen undersökt i en verkstad.
Om du behöver få in bilen på verkstad så har vi hjälpt dig på vägen genom att undersöka det genomsnittliga priset för kontroll av styrinrättning inklusive vad kostar en hjulinställning, spårning och fyrhjulsmätning.
Det visade priset baseras på alla de offerter som getts av verkstäder till Mitsubishi-ägare, taget över alla årgångar och modeller. Även om det pris du till sist får kan avvika från det visade priset, hjälper vår beräkning dig ändå med att ge dig en uppfattning om vad det kostar att få sin Mitsubishi styrinrättning undersökt.
Jämför och spara* | Du sparar i genomsnitt* | |
---|---|---|
1.790 kr | 33% | |
Spara i genomsnitt* | ||
1.790 kr / 33% |
När du använder autobutler.se får du skriftliga offerter från kvalitetsverkstäder och kan enkelt jämöra priser på din bilreparation.
Vi erbjuder dig även autobutlers prismatch. Detta innebär att om du hittar ett billigare erbjudande än den billigaste offerten på autobutler.se, så matchar vi det priset. Det är din garanti för att du alltid får de lägsta verkstadspriserna.
Förutom prismatch får du som användare av autobutler.se även en 3-års garanti på allt verkstadsarbete som blir utfört via autobutler.se. Alla bilverkstäder som samarbetar med Autobutler är kvalitetskontrollerade av FDM och uppfyller därför FDM:s reparationsavtal.
Fel på styrinrättning bil måste omedelbart undersökas
Konstiga knirkande ljud under körning, däck som slits oregelbundet eller skakningar i ratten. Vad är det för fel på min Mitsubishi?
Fel eller slitage på bilens styrinrättning kan bland annat medföra att däcken slits ojämnt och att deras livslängd minskar med upp till 10 %.
När däcken slits snett, försämras bromsprestanda. Den ökade bromssträckan kan vara ett allvarligt hot mot trafiksäkerheten och kan i värsta fall få katastrofala konsekvenser. Även när man kör i låga hastigheter.
Med tanke på både trafiksäkerhet och komfort är det en bra idé att med jämna mellanrum se till att bilens styrinrättning får eftersyn. På verkstaden undersöks styrning och styrservo med hjälp av datorutrustning och om fel eller felaktigheter upptäcks i till exempel hjulbalansering eller hjulinställning, så kommer mekanikern att rätta till felen.
Om det finns misstankar om fel i styrningen, då är det också en bra idé att kontrollera om bilen har glapp i ratt. Glappet i ratten är den bit som ratten kan vridas från sida till sida utan att hjulen följer med.
Man kan själv som bilägare kontrollera om bilen har rattglapp. Om bilen har servostyrning, skall man börja med att starta motorn. Lägg växeln i friläge och kom ihåg att dra åt handbromsen. Dra ner sidorutan och ställ dig sedan utanför bilen. Genom att vrida ratten fram och tillbaka är det möjligt att se om framhjulet följer med. Om hjulen inte vrids omedelbart när du rör på ratten är det ett tecken på rattglapp.
Dessa fel är tecken på att din Mitsubishi behöver få sin styrinrättning undersökt
Fel på styrningen måste alltid tas på fullaste allvar. Erfarenheter visar nämligen att fel på styrinrättningar ofta är den bakomliggande orsaken vid olyckor. Om man upptäcker fel på styrinrättningen är det därför absolut en bra idé att låta sin mekaniker kontrollera styrningen.
Här får du 5 tips om vad du skall hålla ett öga på när det gäller bilens styrinrättning:
- Om bilen drar sig ut åt sidan under körning, är det ett tecken på vad man kallar bristande riktningsstabilitet. Detta beror förmodligen på att man har felaktig hjulinställning
- Bilens styrning skall räta upp sig själv, dvs. när man släpper ratten skall hjulen återgå till ”rakt fram”
- Bilen ligger inte stabilt på vägen och det känns som att den ”svajar” från sida till sida
- Ratten vibrerar under körning
- Däcken slits ojämnt på insidan eller utsidan