BMW – Få en bra offert på bromsbytet

12 juni 2017, 15:20

Bromsarna är bilens viktigaste funktion

Många nya bilar har en nödbroms, som automatiskt bromsar bilen om det exempelvis är risk för att köra på den framförvarande bilen.

Det officiella namnet på den automatiska nödbromsen är AEB, och det kommer från Euro NCAP som krocktestar alla nya bilar.

På vissa bilmärken och på vissa modeller är AEB-bromssystemet (AEB-City) standardutrustning. Det gäller oftast modeller i lyxklassen på märken som Volvo, Mercedes och BMW.

Under de senaste åren har det automatiska bromssystemet vunnit terräng.

Den automatiska nödbroms som hos BMW kallas för Driving Assistant Plus gör att bilen bromsas in helt när ett hinder dyker upp. Medan vissa bilar bara reagerar vid hastigheter upp till 30 km/h (AEB City), fungerar systemet på andra modeller även vid körning på motorväg (AEB Inter-Urban).

Dessutom finns det en version som får bilen att stanna, när det finns en fotgängare framför den (AEB Pedestrian).

Den moderna säkerhetsutrustningen är betryggande att köra med, men bara om bilens bromsar i övrigt fungerar som de ska.

När du lämnar din BMW på service ska du därför försäkra dig om att mekanikern kontrollerar bilens bromsar.

Be mekanikern titta in bakom fälgen för att se efter hur slitna bromsarna verkar vara. Även om du har mekanikerns ord på att bromsarna är i gott skick, är det viktigt att du också själv är uppmärksam på om bilens bromssystem plötsligt reagerar annorlunda.

Märker du några oregelbundenheter bör du snarast möjligt göra en bromskontroll, som kan visa om det eventuellt krävs rengöring, smörjning och justering av bromsarna.

Bromsbyte – få bästa pris

När du ska lämna in din BMW på verkstad, kan det vara en bra idé att infordra flera offerter och jämföra både priser och omfattning.

Utnyttjar du autobutler.se kan det finnas pengar att spara. Redan 2013 gjorde autobutler.se nämligen en priskontroll av alla bromsarbeten som erbjudits av de anknutna verkstäderna. Resultatet visade att man som bilägare kunde spara ända upp till 31 procent på verkstadsräkningen genom att välja det billigaste i stället för den dyraste offerten.

Ska du byta bromsarna på din BMW, så räkna med att det i genomsnitt kostar:

Spara i genomsnitt*
1.481 kr / 33%

Priset är beräknat på basis av alla de offerter gällande bromsbyte på BMW som skickats till användarna avautobutler.se. Dessutom gäller priset för alla BMW-modeller.

Lägg en arbetsorder på autobutler.se och få tre skriftliga offerter från verkstäder nära din bostad eller ditt arbete. På autobutler.se får du från alla verkstäder en detaljerad beskrivning av uppgiftens omfång. Det garanterar att du kan välja rätt verkstad.

Läs noggrant igenom offerten när bromsarna ska bytas

När du får en offert på bromsbyte på din BMW, har verkstaden angett hur mycket reservdelarna kostar och hur lång tid det förväntas ta att byta bromsdelarna.

Genom att jämföra de olika anbuden kan du se om verkstaden har räknat med att byta backar och ok samt bromsklossar och skivor.

Nya bromsledningar ingår sällan i offerten, om du inte själv har begärt att de ska bytas. För säkerhets skull kan det emellertid vara en god idé att be mekanikern kontrollera att bromsledningarna är som de ska.

Är det dags att byta bromsar?

Hur ofta du ska byta bromsklossar och eventuellt bromsskivor på din bil kommer helt an på din körstil och ditt körmönster. Bromsarna slits exempelvis mindre om du mest kör på landsvägar eller motorvägar, och dessutom undviker hårda inbromsningar.

Det är relativt lätt att upptäcka när bromsklossarna är nedslitna. Nästan alla bilar har idag en bromsindikator som slits under körning. När bromsklossarna håller på att bli utslitna, tänds på instrumentbrädan en varningslampa, som talar om för dig att ett bromsbyte är på väg.

Även om inga varningslampor lyser på instrumentbrädan kan det finnas tecken på att klossarna behöver bytas – om inbromsningen känns ojämn, eller om det hörs ett tjutande ljud när du bromsar.

Nedanför får du en översikt över några av de punkter du ska vara uppmärksam på när det gäller bromsarna. Om så lite som en av punkterna stämmer in på dina bromsar, så är det dags att lämna in bilen på verkstad.

Det låter om bromsarna när du svänger. Det är förmodligen ett tecken på att bromsoken inte sitter som de ska i förhållande till bromsskivan.

Ett skorrande ljud kan bero på att det sitter lite rost på skivorna. Rosten slits bort vid en inbromsning, och ljudet försvinner efter en stunds körning. Försvinner inte ljudet, bör du låta kontrollera bromsarna.

Bromsklossarna kan vara snedslitna, om du märker att bilen drar åt sidan när du bromsar.

När du trampar på bromspedalen går den nästan i botten innan bromsarna tar. Bromssystemet saknar bromsvätska. Kör till en verkstad och låt undersöka om bromssystemet är otätt.

Om du märker motsatsen – att bromspedalen är svår att trampa ned – beror det sannolikt på att bromsförstärkaren är trasig.

Spara på bromsarna

Din körstil påverkar hur ofta dina bromsar behöver bytas.

Brukar du vänta med att bromsa vid ett trafikljus till sista ögonblicket, och gör du ofta hårda inbromsningar från hög fart?

Om svaret är ja, sliter du mer än nödvändigt på bromsarna, och du kommer att märka att du får byta bromsarna lite för ofta.

De hårda inbromsningarna sliter nämligen mycket på bromsskivorna jämfört med om du sänker farten i god tid och gör mjukare inbromsningar.

Spara bromsarna genom att vara förutseende och lätta på gasen i god tid.

Få offerter och jämför priser på bromsar

Få offerter »

Fördelar med Autobutler

  • Få offerter från verkstäder nära dig
  • Spara upp till 50%*
  • 3 års garanti på arbete och reservdelar

Vi är alltid redo att hjälpa dig! Kontakta oss på email eller ring 08 34 92 90

Få offerter från verkstäder nära dig

Vi har 306 oberoende verkstäder som är redo att hjälpa.