E10-bensin är ett bränsle som består av 10 procent etanol och 90 procent bensin. I Sverige har det enligt drivmedelslagen (2011:319) och sedan 1 maj 2011 varit tillåtet att blanda upp till 10 procent etanol i bensin och upp till 7 procent fettsyrametylestrar (FAME) i diesel. I Sverige är dock E10 inte särskillt utbrett, istället är det 5 procent etanol i den vanliga bensinen på landets tankstationer.
E10-standarden har sedan länge varit utbredd i många länder i EU som Tyskland, Frankrike och Finland och sedan den 1 januari 2020 har drivmedlet varit standard i Danmark. Detta eftersom de flesta nya bilar är godkända för att köra på E10.
Skillnaden på E10 är mängden bioetanol i oktan 95-bensinen som ökat i E10 - från 5 procent till 10 procent etanol, vilket innebär att koldioxidutsläppet blir mindre.
Anledningen till att E10 inte slagit igenom i Sverige är att drivmedlet E85 erbjuds på många bensinstationer och att andelen förnybart bränsle anses vara relativt hög.
Tankat med E10 i din bensinbil - vad händer?
Om din bensinbil tillverkades efter den 1 januari 2011 kan du känna dig säker på att den klarar E10 och det bör i så fall finnas ett E10-märke innanför tanklocket på bilen.
Ska du på bilsemester i Europa där E10 är vanligt och inte vet om din bensin får tankas med så mycket etanol? Bil-Sweden har lista de bilar som kan köra på bensin med upp till 10 procent etanol.
Klarar din bil E10? Se om den finns med på listan här.
Man har även i Finland tagit fram vilka andra fordon som kan köra med E10-bensin, till exempel motorcyklar, mopeder och vattenskotrar m.m. Se här vad som gäller för andra fordon här.
Är du osäker kan du också ringa din återförsäljare eller din lokala verkstad och be dem om råd.
Fördelar med E10
Syftet med att godkänna E10 var att minska klimatpåverkan från motorfordon och man räknar med att utsläppet kommer minskas med 200 000 ton per år över hela Europa. Idag är etanol ett billigare drivmedel per liter än bensin och diesel.
Nackdelar med E10
E10 kan skada äldre bilar. Packningar och slangar och bränslepumpar är extra utsatta. Generellt sägs etanol också generera mindre energi och rullar därför inte lika långt innan man behöver tanka igen.
Framtiden för etanolblandning
Många av dagens bensinbilar går att konvertera om till etanoldrift. I Finland och Frankrike betalas bidrag till bilägare som gör en omvandling av sin bil. Även Miljöpartiet i Sverige har talat om bonusar till dem som bygger om sin bensinbil till etanolbil. Detta gäller dock drivmedlet E85, innehållande ännu mer etanol. Idag talas det också om bensin med ännu högre inblandning av etanol, till exempel E20.