Vinter och stenskott kan bli en dyr kombination. När det blir halt ute kommer kommunen och grusar vägarna och på så sätt fastnar småsten i vinterdäckens mönsterdjup och slungas upp på bakomkörande bilars framrutor. Ibland med sådan kraft att det blir hål i vindrutan.
Tyvärr slutar det oftast inte där. När den iskalla rutan värms upp ökar spänningen och gör att, framförallt äldre rutor, spricker. Den snabba uppvärmningen gör att rutan blir skör och extra känslig för yttre påfrestningar vilket gör att även gamla stenskott kan växa till långa sprickor under vintern.
För att undvika att stenskottet blir en spricka i vinter bör du reparera det innan vi får ihållande minusgrader. För några år sedan byttes ofta hela framrutan men idag limmas de små hålen.
“Tidigare låg självrisken på ett par tusen för att byta rutan. Idag ligger försäkringsbolagens självrisk omkring ett par hundra kronor för att laga ett stenskott”, säger verkstadsportalen autobutler.se’s marknadschef Giovanni Fucá.
Stenslag på storlek med en enkrona ska lagas men är skadan större bör hela rutan bytas. Den bör den också när stenskottet hamnat mitt framför ögonen och stör sikten över vägbanan.