Om du aldrig har kört en automatisk växellåda tidigare och ska byta från en manuell så är det bra om du förstår grunderna och får en uppfattning om hur de används på bästa sätt.
1. Se upp för motorkryp
Det första tipset är faktiskt en varning. En bil med automatisk växellåda kan motorkrypa vilket betyder att bilen i princip kryper framåt så fort du startar motorn. För att bilen inte ska rulla framåt måste du hålla ner bromsen. Många moderna automatare kommer dessutom inte att starta förrän den känner din fot på bromspedalen.
2. Var beredd på att bromsa hårdare
Med en automatlåda måste du vanligtvis bromsa hårdare än med en manuell. Anledningen är att de inte har lika stark motorbromsning när du tar bort foten från gaspedalen, så du måste trycka ner bromsen mer för att få samma effekt.
3. Se upp för höga växlar på kullar
När du befinner dig på en brant nerförsbacke kommer automatlådan omedelbart att välja en högre växel eftersom att hastigheten ökar. Men detta tar bort ännu mer av motorbromsningen. Om du vill ha motorbromsningen så kan det vara bra att välja en fast växel om du har det alternativet.
4. Tänk på svängar
En automatare brukar vanligtvis växla upp ett steg när du släpper gaspedalen inför en sväng. Men detta är inte rekommenderad körning. Därför är det bäst att släppa gaspedalen tidigare än normalt så att bilen hinner växla ner inför svängen, så att du kan accelerera ut ur kurvan på ett mer normalt sätt.
5. Handskas med halt väglag
Under vintern kommer vägarna ofta att vara hala. Om du märker att det är halt ute och så är det bäst att försöka hålla en högre växel. Om du har ett växelalternativ så bör det användas i denna situation.
6. Undvik inbromsning med vänster fot
Om du aldrig tidigare kört en bil med automatisk växellåda så kan det vara frestande att börja bromsa med vänster fot. Men undvik detta! Anledningen är helt enkelt en säkerhetsfråga eftersom det kan förvirra hjärnan om du måste göra ett snabbt nödstopp.
Det är enkelt att köra en automatare. Men tro inte att du är helt befriad från att köra. Istället måste du lära dig hur du får ut det mesta av motorn för att du ska få den bästa möjliga körupplevelsen.