Som bilägare med lite kunskap om bilen kan service och reparationer vara ett ångestfyllt ämne. Genom att följa dessa fyra enkla regler från verkstadsportalen Autobutler, kan du känna dig bekväm och få en mycket bättre verkstadsupplevelse. Först av allt bör du komma överens om priset i förskott, även innan mekanikern tittar på bilen. Om du inte vet vad felet är kan du göra en felsökning först. Vissa verkstäder som är anslutna till Autobutler kan göra detta gratis, så länge du låter dem göra de nödvändiga reparationerna på bilen. Annars kan du betala för en felsökning och sedan be om offerter från Autobutler när du vet vad felet är.
Spara tid genom att gå online
Om du vet vad felet är på din bil eller behöver en service kan du enkelt välja följande alternativ. Gå bara till Autobutler och skapa ett uppdrag och få offerter på service. Om du vill boka in services enligt tillverkarens bruksanvisning, klicka bara i rutan när du skapar uppdraget. Efter detta får du offerter, oftast inom 24-48 timmar. På så sätt har du erbjudandet skriftligt med ett överenskommet pris. Därefter väljer du en av offerterna utifrån en rad faktorer som omdömen, distans till verkstaden och självklart priset. Du har även en prismatch och tre års garanti på allt verkstadsarbete och delar.
Fyra saker att komma ihåg
- Få offerter skriftligt – som vi ger dig på Autobutler.
- Se till att få ett fast pris. Ju bättre du beskriver den nödvändiga reparationen, desto bättre offerter får du.
- Få offerter från flertal verkstäder innan du bestämmer dig. På så sätt kan du känna dig trygg med priset.
- Se till att verkstaden använder reservdelar av kvalitet om inte originaldelar.